nben

Økonomisk fiskeriforskning

Nyheter

23.06.2017

Økonomisk analyse av klippfisknæringa

Eksportverdien av klippfisk var i 2014 på cirka 3,6 milliarder kroner. Klippfiskindustrien på Nordvest-landet er tyngdepunktet for norsk klippfiskproduksjon og eksport og over 90 prosent av eksporten skjer frå Ålesund. Sjølv om produksjon er konsentrert på Nordvestlandet, kjem store delar av råstoffet frå Nord-Noreg.

Les mer >>

06.10.2016

Mål, virkemiddel og effekt

Innledning Dette særnummeret av økonomisk fiskeriforsking markerer slutten på rammeprogrammet: Økt lønnsomhet i torskesektoren. Programmet har pågått siden 2011. Målsettingen har vært å utvikle kunnskap om hvorfor torskesektoren over tid har hatt svak lønnsomhet. Intensjonen har vært å bruke slik kunnskap til å utvikle tiltak som kan bidra til å øke torskesektorens konkurransekraft og lønnsomhet. […]

Les mer >>

24.05.2016

Supply Chain Management under uncertain supply

This paper examine whether supply chain management (SCM) literature prescriptions yield better performance as advocated. Companies try to benefit from theoretical knowledge to improve their performance and thus enhance their possibilities to survive and prosper. To follow theoretical knowledge is not easy, since it is general in nature and supposed to be valid in multiple […]

Les mer >>

11.02.2016

Oppdrettsnæringa i Sogn og Fjordane – Utvikling, ressursgrunnlag, verdiskaping og ringvirkninger

I denne artikkelen presenteres bedrifts- og samfunnsøkonomiske data om lakseoppdrettsnæringa i Sogn og Fjordane. De er basert på utdrag og analyse av kapasitetsdata fra Akvakulturregisteret, øko-nomidata fra Regnskapsregisteret i Brønnøysund og data fra kundereskontroene til et utvalg matfisk-produsenter i Sogn og Fjordane.

Les mer >>

18.12.2015

Mot avvikling av trålernes plikter? En gjennomgang av utkjøpsavtaler i nordnorske fiskerikommuner

Pliktsystemet til de industrieide trålerne, opprinnelig ment for å sikre landing av råstoff og dermed aktivitet og bosetting i kystsamfunn, fungerer dårlig og er satt under press. Dette fordi driftskonseptet dras mellom rollen som sesongutjevnende råstoffleverandør med et uttalt samfunnsansvar, og rollen som en konkurransedyktig eksportnæring.

Les mer >>

03.11.2015

Targeting consumers of fish fillets based innovativeness and convenience orientation

Consumers segments based on innovativeness and convenience orientation were identified and described based on known buying motives and barriers for fish consumption and sociodemographic factors. How well three different fish fillet product types (tray packed, vacuum packed and sold in fish counter) fit to the different segments and buying criteria were described. Three segments; Involved […]

Les mer >>